Pressemeddelelse 19. april 2022

Pressemeddelelse udsendt 19. april 2022

BUOEDK.ORG har mandag aften afholdt et fællesmøde i vores gruppe. Gruppen har besluttet sig for at sprede vores kræfter ud på anderledes vis i den kommende tid. Vores fælles ønske og holdning er at hjælpe alle ukrainere i nød – uagtet om de måtte befinde sig i det krigsramte Ukraine eller om det er flygtninge, der er kommet til Danmark.

For at udnytte vores kræfter og kompetencer bedst muligt har gruppen derfor besluttet, at den fra dags dato vil fokusere i 2 spor. Det ene spor er et “inbound” spor hvor der ydes hjælp og bistand til de ukrainske flygtninge som er kommet til Danmark. Dette gøres i samarbejde med eksisterende organisationer og netværk i lokalbefolkningen.

Det andet spor er et “outbound” spor, hvor vi forsætter med at indsamle humanitær hjælp til ukrainske internt fordrevne flygtninge i Ukraine. Masser af mennesker har ikke mulighed for at komme ud af landet og ved at indsætte en specifik hjælp til netop den gruppe, håber vi på at kunne bidrage til overlevelse og evakuering.

Det betyder, at BUOEDK.ORG fra dags dato ikke længere vil forsætte som en enkelt gruppe. Gruppens medlemmer støtter stadig hinanden i og på alle områder som hidtil, men vil fragmenteret forsætte vores arbejde for at hjælpe nødstedte ukrainere på forskellig vis. Dette betyder ligeledes at vores aktiviteter på vores lager hos Kaffekapslen.dk i Hasselager ophører. Vi forsætter dig indsamlingen (dog i et mere målrettet omfang) hos Klubben i Tranbjerg.

Vi vil inden længe dele mere nyt om de enkelte spor her på siden samt på vores sociale medier. Vi takker de mange hundrede frivillige, der har brugt deres tid og energi sammen med os – og en stor tak til alle jer, der har doneret til ukrainske flygtninge! I har alle været en stor inspiration for os.

f. BUOEDK.ORG